Adaptacija - prilagođavanje
Blog
„Učenje je proces koji ima smisla samo u situacijama promene.“
Razvoj se događa u procesu reagovanja na promene – u procesu ADAPTACIJE.
Kada krene u vrtić, dete se suočava sa brojnim novinama pa je ovaj preriod najčešžće težak za njega. Neka deca se lakše navikavaju, dok je drugima potrebno više vremena. Plakanje pri ostajanju u vrtiću je najčešća i normalna reakcija svakog deteta koje se po prvi put duže odvaja od roditelja i ostaje u potpuno nepoznatoj sredini. Tehnički, adapptacija u vrtiću traje oko dve nedelje. Dete u početku ostaje kratko, oko sat vremena, da bi se boravak iz dana u dan produžavao. Važno je detetu omogućiti da se postepeno upoznaje sa aktivnostima u vrtiću, kako bi ovaj period prošao što bezbolnije, kako za dete, tako i za roditelje.
U ovom periodu:
- Dete se suočava sa brojim novinama
- Može se osećati napušteno, usamljeno i uplašeno
- Javlja se strah, nesigurnost, plač, vrištanje, otpor
- Poremećaj sna, odbijanje hrane, regresija
Zato je detetu potrebno puno ljubavi, podrške i posvećenosti u tim danima.
VAŽNO JE DA DETE:
- Nije bilo izloženo velikim promenama neposredno pred polazak u jaslice (odvikavanje od pelena, cucle, preseljenje, novi član porodice…)
- Nema stečene navike u vidu posebnih rituala koje se u kolektivu ne mogu nastaviti.
- Ima pravilno zadovoljene fiziološke i psihološke potrebe
- Ima više susreta i iskustva sa drugim odraslim osobama
PRE POLASKA U JASLICE:
- Uskladite porodične navike deteta sa budućim režimom dana u jaslicama
- Dobro je kada postoji rutina, uobičajene ativnosti koje se sprovode istim redosledom (uz neophodnu fleksibilnost)
- Nikako ne primenjujte mere zastrašivanja jaslicama već detetu pričajte pozitivno o svim aktivnostima koje ga očekuju
- Pokazujte ljubav svom detetu i aktivno se bavite njim
- Vežbajte rastanak
- Pri pozdravljanju u vrtiću ne odlazite žurno, ne bežite ali se i ne zadržavajte predugo.
Emocije i stres u procesu adaptacije
Dete koje se navikava na kolektiv prolazi kroz burna i složena emocionalna stanja. U tom procesu važna je njegova sposobnost samoregulacije, tj. način na koji upravlja svojim ponašanjem.
Samoregulacija je sposobnost deteta da uspostavi kontrolu nad svojim emocijama, da održava pažnju i upravlja ponašanjem.
- nije poslušnost, prilagođavanje zahtevima odraslog radi izbegavanja kazne ili dobijanja nagrade.
- dete koje je uznemireno i preplavljeno snažnim emocijama ne može adekvatno da se angažuje u intelektualnim aktivnostima; kroz ovladavanje sadržajima i razvoj kognitivnih sposobnosti i veština dete stiče samopouzdanje što bolje utiče na emocionalnu samoregulaciju.
Dete uči da na raznovrsne načine, u skladu sa pravilima ponašanja, stupa u interakciju sa drugima, izađe na kraj sa stresom i pronađe prihvatljive oblike ponašanja.
Važni su postupci kojima se umiruje, a uloga odraslog je da detetu pruži podršku kroz upućivanje na aktivnosti koje doprinose njegovom razvoju. Važna je doslednost u sprovođenju i rutina koju će dete da poštuje u vrtiću i kući i koja doprinosi dečjem osećaju sigurnosti.
Razvojno prihvatljive granice doprinose detetovoj sposobnosti samoregulacije jer je detetu lakše kada zna šta mu je dozvoljeno, a koje ponašanje je neprihvatljivo.
DETE I STRES
Stres i frustracije su sastavni deo života i u optimalnoj meri imaju motivaciono dejstvo na dete jer ga podstiču na ravoj sposobnosti i veština.
Sa druge strane, stres može dovesti do:
- problema sa ishranom
- poremećajem sna
- regresiju u ponašanju
- uznemirenost, agresivnost, bes, dugotrajan plač.
Uloga vaspitača u vrtiću - jaslama je da izgrađuje poverenje i otvoren odnos u komunikaciji sa roditeljima. To se postiže kroz razmenu i upoređivanje informacija. Vaspitači u vrtiću takođe ukazuju roditeljima na oblasti razvoja u kojima je detetu potrebna podrška.
Šta vaspitač može da uradi u procesu adaptacije i prevazilaženja stresa?
- Stvara prijatnu atmosferu u vrtiću i pruža podršku detetu i roditelju.
- Procenjuje i prilagođava vreme dolaska i boravka deteta u toku adaptacije.
- Prati individualni tempo deteta, upoznaje njegove osobine i navike.
- Pomaže detetu u uspostavljanju odnosa sa vaspitačima i drugom decom.
- Upućuje dete na učešće u svim interakcijama i aktivnostima.
Šta može roditelj da uradi da bi olakšao detetu proces adaptacije?
- Da ima pozitivan odnos prema vrtiću.
- Da ima realna očekivanja od deteta.
- Da ima realna očekivanja od zaposlenih u vrtiću.
- Da o vrtiću ne govori u kontekstu zastrašivanja i kazne.
- Da daje realna obećanja detetu i ispunjava ih, poštuje dogovor.
- Ne ucenjuje dete i ne preti mu.
- Odlučan je i dosledan, na rastanku ne beži ali i ne odugovlači.
- Obezbeđuje detetu prikladnu odeću i obuću koja je udobna i praktična za presvlačenje.
- Prati promene u ponašanju deteta, konsultuje se sa vaspitačima i stručnim saradnicima.
- Pruža detetu dosta pažnje, podrške i ljubavi.