na vrh

Adaptacija - prilagođavanje

Blog

„Učenje je proces koji ima smisla samo u situacijama promene.“

Razvoj se događa u procesu reagovanja na promene – u procesu ADAPTACIJE.

Kada krene u vrtić, dete se suočava sa brojnim novinama pa je ovaj preriod najčešžće težak za njega. Neka deca se lakše navikavaju, dok je drugima potrebno više vremena. Plakanje pri ostajanju u vrtiću je najčešća i normalna reakcija svakog deteta koje se po prvi put duže odvaja od roditelja i ostaje u potpuno nepoznatoj sredini. Tehnički, adapptacija u vrtiću traje oko dve nedelje. Dete u početku ostaje kratko, oko sat vremena, da bi se boravak iz dana u dan produžavao. Važno je detetu omogućiti da se  postepeno upoznaje sa aktivnostima u vrtiću, kako bi ovaj period prošao što bezbolnije, kako za  dete, tako i za roditelje.

U ovom periodu:

  • Dete se suočava sa brojim novinama
  • Može se osećati napušteno, usamljeno i uplašeno
  • Javlja se strah, nesigurnost, plač, vrištanje, otpor
  • Poremećaj sna, odbijanje hrane, regresija

 

Zato je detetu potrebno puno ljubavi, podrške i posvećenosti u tim danima.

VAŽNO JE DA DETE:

  • Nije bilo izloženo velikim promenama neposredno pred polazak u jaslice (odvikavanje od pelena, cucle, preseljenje, novi član porodice…)
  • Nema stečene navike u vidu posebnih rituala koje se u kolektivu ne mogu nastaviti.
  • Ima pravilno zadovoljene fiziološke i psihološke potrebe
  • Ima više susreta i iskustva sa drugim odraslim osobama

PRE POLASKA U JASLICE:

  • Uskladite porodične navike deteta sa budućim režimom dana u jaslicama
  • Dobro je kada postoji rutina, uobičajene ativnosti koje se sprovode istim redosledom (uz neophodnu fleksibilnost)
  • Nikako ne primenjujte mere zastrašivanja jaslicama već detetu pričajte pozitivno o svim aktivnostima koje ga očekuju
  • Pokazujte ljubav svom detetu i aktivno se bavite njim
  • Vežbajte rastanak
  • Pri pozdravljanju u vrtiću ne odlazite žurno, ne bežite ali se i ne zadržavajte predugo.

 

Emocije i stres u procesu adaptacije

Dete koje se navikava na kolektiv prolazi kroz burna i složena emocionalna stanja. U tom procesu važna je njegova sposobnost samoregulacije, tj. način na koji upravlja svojim ponašanjem.

 

Samoregulacija je sposobnost deteta da uspostavi kontrolu nad svojim emocijama, da održava pažnju i upravlja ponašanjem.

  • nije poslušnost, prilagođavanje zahtevima odraslog radi izbegavanja kazne ili dobijanja nagrade.
  • dete koje je uznemireno i preplavljeno snažnim emocijama ne može adekvatno da se angažuje u intelektualnim aktivnostima; kroz ovladavanje sadržajima i razvoj kognitivnih sposobnosti i veština dete stiče samopouzdanje što bolje utiče na emocionalnu samoregulaciju.

 

Dete uči da na raznovrsne načine, u skladu sa pravilima ponašanja, stupa u interakciju sa drugima, izađe na kraj sa stresom i pronađe prihvatljive oblike ponašanja.

Važni su postupci kojima se umiruje, a uloga odraslog je da detetu pruži podršku kroz upućivanje na aktivnosti koje doprinose njegovom razvoju. Važna je doslednost u sprovođenju i rutina koju će dete da poštuje u vrtiću i kući i koja doprinosi dečjem osećaju sigurnosti.

Razvojno prihvatljive granice doprinose detetovoj sposobnosti samoregulacije jer je detetu lakše kada zna šta mu je dozvoljeno, a koje ponašanje je neprihvatljivo.

 

DETE I STRES

Stres i frustracije su sastavni deo života i u optimalnoj meri imaju motivaciono dejstvo na dete jer ga podstiču na ravoj sposobnosti i veština.

Sa druge strane, stres može dovesti do:

  • problema sa ishranom
  • poremećajem sna
  • regresiju u ponašanju
  • uznemirenost, agresivnost, bes, dugotrajan plač.

Uloga vaspitača u vrtiću - jaslama je da izgrađuje poverenje i otvoren odnos u komunikaciji sa roditeljima. To se postiže kroz razmenu i upoređivanje informacija. Vaspitači u vrtiću takođe ukazuju roditeljima na oblasti razvoja u kojima je detetu potrebna podrška.

 

Šta vaspitač može da uradi u procesu adaptacije i prevazilaženja stresa?

  • Stvara prijatnu atmosferu u vrtiću i pruža podršku detetu i roditelju.
  • Procenjuje i prilagođava vreme dolaska i boravka deteta u toku adaptacije.
  • Prati individualni tempo deteta, upoznaje njegove osobine i navike.
  • Pomaže detetu u uspostavljanju odnosa sa vaspitačima i drugom decom.
  • Upućuje dete na učešće u svim interakcijama i aktivnostima.

 

Šta može roditelj da uradi da bi olakšao detetu proces adaptacije?

  • Da ima pozitivan odnos prema vrtiću.
  • Da ima realna očekivanja od deteta.
  • Da ima realna očekivanja od zaposlenih u vrtiću.
  • Da o vrtiću ne govori u kontekstu zastrašivanja i kazne.
  • Da daje realna obećanja detetu i ispunjava ih, poštuje dogovor.
  • Ne ucenjuje dete i ne preti mu.
  • Odlučan je i dosledan, na rastanku ne beži ali i ne odugovlači.
  • Obezbeđuje detetu prikladnu odeću i obuću koja je udobna i praktična za presvlačenje.
  • Prati promene u ponašanju deteta, konsultuje se sa vaspitačima i stručnim saradnicima.
  • Pruža detetu dosta pažnje, podrške i ljubavi.